domingo, 13 de octubre de 2013

Cifres y lletres



Yá lo sé, yá lo sé, toos tabais pensando !Esti yá nun escribe más! ¡Tanto cuentu de primeres y agora nada! Pos equí toi de nuevu. El branu un pocu aceleráu y la vida llaboral casi acaben cola mio cordura, pero a la fin tengo un pocu de tiempu y puedo siguir por onde lo dexamos.

Va poques selmanes qu'empezó'l cursu escolar. Un fechu que nos paez común polo cotidiano que resulta, pero que poco que paremos a pensar, daqué en realidá relativamente modernu.

El conceutu actual d'escolarización nun podríamos aplicalo más allá de mediaos del pasáu sieglu. Ente les clases populares y en sobremanera nes zones rurales, yera del tou común que los neños asistieren, si ye que lo faíen, d'una manera bien irregular a la escuela, siempres en función de les necesidaes de la so presencia nos llabores y trabayos cotidianos. Llegábase d'esta miente a una especie d'alfabetización  de mínimos, consiguiendo na mayoría de los casos el llegar a lleer y escribir con dificultá o a remanar tolo más a sumar y restar.

Mena cuntaba con gracia la so esperiencia cola escuela. Nun recordaba cuanto tiempu nin cuantes vegaes asistió, lo que si tenía claro ye que fueron bien poques. La risa brotába-y cuando cuntaba que'l primer día sentóse enriba del Silabario”, el llibru que daquella empecipiaba a los infantes na llectura y en xuntar lletres. La risa tornaba siempres n'amargura al recordanos la miseria d'aquelles infancies castigaes al trabayu prematuru y a la falta d'oportunidaes formatives.

Dende bien llueu los neños y neñes de les zones rurales teníen como responsabilidá y trabayu principal el curiar el ganáu mientres pastiaba. Por eso'l llevantase ceo, percorrer caminos solitarios y enfrentase solos al cuidu del ganáu, foi normal hasta nun fai tantu na nuesa redolada rural.

Al volver a casa siguíen col trabayu, los neños ayudando a cebar les vaques y les neñes na cocina o curiando d'hermanos más pequenos.

Mena y el so hermanu Vicente nun llegaben a los diez años cuando s'encargaben de curiar el ganáu nel monte a diariu. Otros neños y neñes de la so redolada faíen lo mesmo nos praos  del so alredor.

Asina día tres día y al volver a casa entá tou lo qu'había que faer. Asina yera que Vicente tenía que xubir solu a la tenada a baxar yerba pol bocarón al preselbe de les vaques. Un neñu d'esa edá y tres esi día intensu de trabayu tenía enforma mieu d'entrar solu na tenada. L'inxeniu de Mena y Vicente fíxo-yos dase cunta que cuando llovía y moyábense, al llegar a casa, al nun disponer de ropa pa camudase, tres reña y palos metíenlos na cama directamente por que la ropa ensugara p'a otru día.

Por eso, cuando'l tiempu taba malu, pero nun llovía enforma, metíense debaxo de los árboles y movíenlos con fuerza pa moyase arremente y asina llegar papaos a casa y evitar que'l probe rapazín tuviera que xubir a la tenada. A pesar de la reña y los palos, dambos preferíen esto, él por nun pasar mieu y ella por nun ver sufrir al so hermanu.

Magar tou esto, cuando daquién tien capacidá y dispón de celebru inquietu, nun hai nada que lo torgue. Mena aprendió a lleer con solo aquelles pequenes visites al colexu, preguntando a otros como faelo correutamente, y lo más sorprendente de too, a sumar y restar afitándose nel tenderu onde mercaba, mientres esperaba vez y esti echaba les cuentes de veceros anteriores.

Asina que alcuérdome a Mena apuntando na so llibreta de pintes Miquelrius les cuentes de la vienta de la lleche, o los aforros y gastos. Magar la fluidez y la caligrafía nun llegaben al nivel de lo qu'agora tamos avezaos, pudo tola so vida defendese coles cuentes, aportar a la llectura, y en definitiva entender ensin dificultá'l mundu que nos arrodia.

Por eso quiero empezar esta nueva temporada recordando lo importante que ye l'accesu a una educación de bona calidá. Como la mio güela Mena pudo llegar a onde llegó na so auto-alfabetización y a onde podría llegar de tener la oportunidá dende neña a tener un bon recursu educativu.


Viendo los tiempos que cuerren y “gracies” a les nueves polítiques educatives, nun tardara en volver la situación de metese so los árboles a pillar el remoyón. Y eso, non.



No hay comentarios:

Publicar un comentario